Żywność bezglutenowa

gluten-free

Temat żywności bezglutenowej stał się w ostatnich latach bardzo popularny. Coraz większa liczba osób dostrzega bowiem u siebie objawy nietolerancji glutenu, a w związku z tym zaczyna interesować się, w jaki sposób wyeliminować ze swojej diety uczulające produkty.

Na początku warto wyjaśnić, czym właściwie jest gluten, którego musi unikać tak wiele osób. To połączenie białek roślinnych- gluteniny i gliadyny, które występuje w ziarnach części zbóż, takich jak pszenica, żyto i jęczmień. W diecie bezglutenowej zabronione są zatem produkty spożywcze zawierające te właśnie zboża. Taka informacja sprawia, że wiele osób wykrywających u siebie nietolerancję glutenu obawia się tego, co właściwie może jeść. Na szczęście wiele najpopularniejszych produktów spożywczych zawierających gluten można zastąpić bezpiecznymi odpowiednikami. W przypadku nietolerancji glutenu należy wybierać mąki, kasze i makarony produkowane na przykład z ryżu, kukurydzy, prosa, gryki. Rozpoznanie bezpiecznych produktów jest bardzo proste, ponieważ są one oznaczone symbolem przedstawiającym przekreślony kłos zboża. Osoby stosujące dietę bezglutenową powinny często sięgać po produkty, które w przypadku nietolerancji glutenu są szczególnie polecane. Wśród nich należy wymienić przede wszystkim pokarmy bogate w witaminy z grupy B, a zatem ryż, soję, siemię lniane, orzechy oraz owoce i warzywa. Ma to na celu zapobiegnięcie niedoborom żywnościowym. Tuż po wykryciu nietolerancji na gluten warto skonsultować się z lekarzem albo dietetykiem, aby ustalić właściwe zasady sporządzania jadłospisu.

Warto zaznaczyć, że taka dieta jest przeznaczona wyłącznie dla tych osób, które naprawdę nie tolerują glutenu. Pozostali ludzie nie powinni rezygnować ze spożywania zawierających go produktów, ze względu na ryzyko niedoboru pewnych witamin oraz mikroelementów, na przykład żelaza, magnezu albo cynku. Przed przejściem na dietę bezglutenową należy zatem upewnić się, że rzeczywiście jest się na niego uczulonym.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>